jobba hemma
Hållbar hälsa,  Hälsa,  Mental hälsa

Att jobba hemma – hur du skapar en rutin

När många av oss nu jobbar hemma och inreder köksbordet eller vardagsrummet till en egen hörna finns det vissa frustrationer man inte kommer undan. Som egenföretagare känner jag till alla fällor man kan tänkas att råka ut för när man jobbar hemifrån.

Vad är självdisciplin?

Men inte nog med att vi jobbar hemifrån, många av oss har även barn hemma samtidigt. Om har större barn och har turen att de kan delta i skolan digitalt och någorlunda självständigt gör det självklart det hela mycket lättare.

Men det kräver fortfarande en ganska så stark själv disciplin. Jag driver eget, men är också anställd. Det jag saknar absolut allra mest är mina kollegor. Jag är otroligt social och andra människor är det jag saknar mest. Det ger mig energi. Medan att sitta hemma med sjuka barn, som alternerat sin feber och jobba inte ger mig lika mycket. Missförstå mig rätt, jag är oerhört tacksam i denna tid att jag har ett jobb som tillåter mig att jobba hemma och att mina barn är så pass stora att jag kan göra det också. Men det kräver sin extraodinära form av självdisciplin.

Men förutom det då? Det finns andra saker som finns att göra så att du mår bra under denna tiden.

Kom ihåg din mentala hälsa

För det första om du kan, se till att du faktiskt har en egen plats. Att behöva städa undan allting varje dag dödar inte bara din kreativitet, men det gör också att man känner att man måste börja om hela tiden. Vilket kan vara väldigt stressande. Prata med dina barn, partner nu är tiden att respektera varandras space väldigt viktig.

Piffa lite

Gör det fint där du sitter. Fredagsbuketten är nu extra viktig. En färgglad blomsterbukett gör under för själen. Använd de där fina anteckningsblocken och pennorna du tycker om. Det gör denna perioden lite gladare i alla fall.

Rutiner är bra för kropp och själ

Få en rutin. Vi har oftast en rutin när vi är på jobbet som vi kanske inte ens är medvetna om. Skapa nya rutiner som funkar under den här perioden. Jag har som vana att exemplevis gå upp tidigt. Då får mycket mer gjort på morgonen. Speciellt medan alla fortfarande sover. Jag börjar med att duscha, gör mig iordning, sätter på kaffe. Medan jag dricker kaffe, kollar jag mail och svarar. Sedan har jag bestämda tider jag kollar mina mail och svarar på dem. Är det någonting viktigt har vi en chat. Annars får man ringa. Det gör att jag kan koncentrera mig på mina uppgifter och störas av mail hela tiden.

Skjut inte upp saker

Försök att inte prokrastinera, för det leder till en massa stress.

Om vädret tillåter går jag ut och går på lunchen, jag rör mig, kopplar bort allting en liten stund och förhoppningsvis får jag även i mig lite d-vitamin.

Jag tar också en liten eftermiddagspaus med en kopp kaffe och ringer en vän som också jobbar hemma. Den sociala interaktionen är oerhört viktig.

Jag ska bara

Det är väldigt frestande att ”bara” slänga in en tvätt, eller ”bara” städa undan, men det blir saker som pockar på din uppmärksamhet och stör dig. Men i längden också stressar dig. Då är det bättre att avsätta dedikerad tid till det. För faktum är att om alla är hemma samtidigt mycket mer blir det också snabbare stökigt och smutsigt. Men det är viktigt att det inte bara faller på en person, utan alla får hjälpas åt och ta ansvar.

Att komma överens med sin partner

Du kanske har en partner som också jobbar hemma? Vissa par tycker om at jobba ihop, andra gör det inte. Jag gör det inte. Så jag uppskattar att vi inte behöver vara i samma rum hela dagen. För speciellt nu när det sociala livet inte heller är vad det brukar, blir det extremt påfrestande att bara umgås med samma person hela tiden. Var noga med att kommunicera dina behov.

Att jobba hemma när man inte brukar göra det och framförallt när man är tvingad att jobba hemma kan vara ett riktigt stressmoment. Kanske lämnar du en kaffekopp överallt? Kanske känner du att din partner borde göra vissa saker när båda är hemma.

Men vi är så olika och vi regerar så olika inför denna situation. Prata om dina behov och förhoppningsvis är det inte så länge. Om det blir ohållbart så beställ (om du inte redan har) ett par brusreducerande hörlurar. Det kan verkligen hjälpa.

Men framförallt se till att du har bra verktyg som gör det möjligt för dig att jobba hemma så smidigt som möjligt.

This too shall pass! Ta hand om varandra!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *