skriva dagbok
Hållbar hälsa,  Hälsa,  Mental hälsa

Att skriva dagbok – varför det är bra för din hälsa

Att skriva dagbok. Tänker du då kanske spontant på kära dagbok när du hör ordet dagbok? Jag kom ofta inte längre, än just den meningen. Att skriva sådär har inte varit så fulländat för mig.

Jag skriver i annan form, ofta och mycket. Det är förlösande. Jag kan sätta pränt på tankar, känslor och få klarhet i saker som annars kanske är så klara. Det ger mig någon slags inre ro.

Men det gäller inte bara för mig. Att skriva dagbok är bra för din hälsa också. Hur undrar du? Jo, det ska jag berätta för dig.

En dagbok för din hälsa

Jag fick hem Sanna Sporrongs kalender, planera för din hälsa. Men det är inte så mycket bara en kalender utan även en dagbok. Med tid för reflektion, visualisering och sätta mål.

Dagboken täcker en helhet när det kommer till din hälsa. Du har plats för både din mentala träning och din fysiska träning. För så är det ju, den ena delen funkar inte utan den andra. Det behövs en balans helt enkelt.

Det finns även en del som täcker en tacksamhetslista. Den här kalendern är väldigt fiffig och genomtänkt. Den innehåller alla delar som utgör ett välmående. Exempelvis tacksamhet. Det har gjorts en hel del studier på just tacksamhet.

Att vara tacksam

En regelbunden vana att skriva ner tre saker som man är tacksam för varje dag exempelvis gör mycket bra för din hälsa. Forskare har exempelvis kommit fram till att det ger:

  • Känsla av mer lycka och ökat positivt humör
  • Mer tillfredsställd med livet
  • Mindre materialistisk
  • Bättre fysisk hälsa
  • Bättre sömn
  • Mindre trötthet
  • Lägre nivåer av inflammation
  • Mer utveckling av tålamod, ödmjukhet och visdom

Att skriva dagbok – hur börjar jag?

Som med många andra saker gäller det bara att börja. Att börja och göra någonting till en vana. Men var medveten om varför du vill börja. Kanske är det så att du vill börja reflektera över din dag. Oavsett vad så är det mycket större chans att du lyckas om du skriver ner det.

Att skriva ner dina mål i en dagbok exemplevis, jämfört med att ha det i huvudet kan faktiskt göra en skillnad i huruvida du uppnår dem eller inte.

En studie från ett universitetet i Kalifornien visade att människor som skriver ner sina mål uppnår mer än de som inte gör det. De människor som dessutom delade dem med vänner var dessutom ännu mer benägna att uppnå vad de hade skrivit ner. Detta jämfört med dem som höll skriftliga mål för sig själva.

Så sätt igång börja skriv dagbok!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *